torsdag 25 augusti 2016

Vardagsrummet


 
Nu är det ju drygt 2 år sen jag köpte kolonin och började renovera men jag ska försöka backa tillbaka och visa vad jag gjort invändigt under den här tiden. Alla väggar hade en sågspånstapet som jag kallar det. Ni vet, en sån där strukturtapet som man satt upp när man skulle dölja saker under. Halva stugan är tillbyggd och under är det bara gipsväggar så det var ganska enkelt att snitta upp ytan lite så tapetslossen skulle komma igenom färglagret och sen dra av eländet. Alla golv hade ett klickgolv av ek och under låg ett enkelt grangolv som jag ville få fram och sen måla.
 
 



Fina massiva ekdörrar med fasettslipade glas mellan vardagsrum och kök som delar den gamla ursprungliga stugan på 20 kvm och den tillbyggda delen som är lika stor. Dörrarna kommer från det gamla polishuset i Helsingborg, förrförra ägaren till stugan var polis så han tog vara på dem när det byggde nytt. Dörrarna är fina som de är men speglarna in mot köket är fula och nån gång ska jag hitta på en lösning för at dölja det.


Här var det spännande att se hur trägolvet växte fram i takt med att klickgolvet försvann.


Här var det ännu mer spännande. När jag kom till slutet visade det sig att det varit en fuktskada under fönstret på varje sida och där hade myrorna flyttat in. På utsidan såg jag att de åtgärdat problemet så inget nytt regnvatten kan komma in så det var torrt inne. Jag fick såga upp två stora delar av golvet och lägga i nya brädor och några myrdosor senare så verkar det bara vara jag som bodde kvar i stugan.


Slipade till golvet lite lätt, vill ha den lite ruffa ytan kvar.


Taken var vitlaserade och det är inte heller riktigt i min smak så jag målade på två lager med spärrvitt så det inte skulle blöda igenom. Det blir en matt och fin yta så jag slutmålade inte med någon annan färg. Bra med låg takhöjd så man kan nå med penseln men lite nackspärr blir det att stå en hel dag med nacken i vinkel.


Här är golvet målat, en färg som heter Silverpil, samma nyans som jag målade golven med i förra kolonin. Grått är en svår nyans att få till rätt så jag gick på säkerhet.


Hela skjutdörrspartiet täckte jag med tunna myggnätsliknande gardiner från Ikea, praktiskt när man har öppet. Senare la jag till några längder av vanliga gardiner för insynens skull men har fortfarande myggnäten kvar på den delen man öppnar.


Gungstolen från Linköping fick plats i hörnet. Den hette Lillberg från Ikea men jag har sytt nytt tyg till dynorna.


En vanlig 90 centimeter bred säng fick bli en soffa, en gästsäng jag tog med mig när jag sålde min förra lägenhet. Alla väggar utom den här fick en vit tapet, här blev det vitmålad råspont.



Det blev ett stort och fint sommarrum, visserligen är plisségardinerna alltid nerdragna eftersom eftermiddagssolen annars blir för mycket men det är ljust och luftigt eftersom det är skjutdörrar på hela ena väggen. Vill man kan man dra undan de dörrarna och nästan få en känsla av en veranda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar